معجزه پیامبران
دانشگاه فرهنگیان-علوم تربیتی-انیشه2-استاد قیوم زاده-

معجزه دارای امتیازها و ویژگی‌هایی است که در سایر کارهای خارق العاده وجود ندارد. این ویژگی‌ها عبارت است از:
۱. سحر و جادو و مانند آن، اموری فرا گرفتنی هستند و انجام آن ها به آموزش و تمرین و ریاضت نیاز دارد ولی معجزه، بدون آموزش و تمرین، آورده می شود؛ برای مثال، حضرت مسیح- علیه السلام - در گهواره با سخن گفتن خود،اعجاز می‌کند، بدون آن که آموزش و تربیت در این زمینه دخالتی داشته باشد.
۲. ساحران و مرتاضان و مانند آن ها، در هر شرایطی از زمان و مکان و با هر ابزاری، بر انجام کارهای خود توانایی ندارند و قدرت آن‌ها به امور معینی محدود است؛ لذا برای همه‌ی افراد، همان کارهای معین را تکرار می کنند، ولی معجزه‌های پیامبران، هیچ یک از این شروط را ندارد؛ چرا که به نیروی لا یزال و نامحدود الهی وابسته است؛ از این رو، گاه مردم امر بی‌سابقه‌ای را از پیامبر می خواستند و او به اذن خداوند، آن راـ بر طبق خواسته‌های آن‌ها ـ انجام می داد.
۳. ساحر و جادوگر ادعای پیامبری ندارد؛ اما پیامبر همزمان با ارائه‌ی معجزه، به پیامبری خویش تصریح می کند
۴. سحر و جادو با نیروی قوی تر و بالاتر از نوع خود، قابل معارضه و شکست پذیر است، ولی معجزه را نمی‌توان شکست داد و با آن مقابله کرد.
۵. صاحبان سحر و جادو در بیشتر موارد به دنبال دنیا و منافع خود هستند و یا اخلاق فاسدی دارند که نشان می دهد آنچه انجام می دهند، معجزه نیست، ولی معجزه تنها از کسانی صادر می‌شود که جلوه گاه ویژگی های نیک و اخلاق پسندیده هستند و دارای هدف عالی تربیتی و انسانی می‌باشند.
۶. معجزه پیغمبران، بر خلاف سحر و جادو، همراه با تحدی است؛ یعنی دعوت به مقابله و معارضه و اعلان به مردم که اگر می‌توانند، مانند آن را بیاورند.(البته لازم نیست که تحدی به صراحت اعلام شود، بلکه اگر کیفیت آوردن معجزه به گونه‌ای باشد که همگان تحدی را از آن بفهمند، کفایت می کند.)

منابع:www.wikifeqh.ir


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 14 دی 1393برچسب:, :: 13:25 :: توسط : امیر برگربافقی

معجزه در الهیات مسیحی، تعریفی متفاوت با معجزه در کلام اسلامی دارد. تعاریف متعددی از معجزه در الهیات مسیحی یافت می‌شود. یک نظریه شایع معجزات را به عنوان وقفه در نظم طبیعی حوادث در جهان مادی می‌بیند که این وقفه‌ها را خدا یا موجود فوق العاده توانایی ایجاد می‌کند.
۱) دیوید هیوم در فصل دهم از کتاب پژوهشی درباره فاهمه بشری، در تعریف معجزه می‌گوید: «معجزه را ممکن است دقیقاً به نوعی تخلف از یک قانون طبیعی از جانب اراده خاص الهی یا مداخله عاملی نامرئی تعریف کرد.»
۲) توماس آکویناس نیز در کتاب کلیاتی در مخالفت با کفار می‌نویسد: آن چیزهایی را به درستی می‌توان معجزه نامید که به واسطه قدرت الهی، جدا از نظم عمومی حاکم بر موجودات، انجام گرفته باشد.  2     
۳) در کتاب عقل و اعتقاد دینی نیز معجزه، نتیجه نوعی تصرف الهی دانسته شده است. 1        
در مجموع می‌توان گفت که بطور کلی متألهین مسیحی، تمام رخدادهای غیر عادی که در اثر دعا و نظیر آن حاصل می‌شود،‌ امدادهای غیبی که در زندگی افراد پدید می‌آید،‌ یا ظهور بعضی حوادث غیر قابل کنترل و پیش‌ بینی که به حل برخی معضلات فردی و اجتماعی منجر می‌شود و یا بروز برخی بارقه‌های ذهنی که بعضی مشکلات علمی را به صورت ناگهانی بر طرف می‌کند، همه را جزء معجزات محسوب می‌کنند. 

 www.wikifeqh.ir

 1عقل واعتقاد دینی،مایکل پترسون و دیگران، مایکل، ص287

 2درآمدی به فلسفه دین،دیویس براین، ص۱۶۹


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:, :: 13:50 :: توسط : امیر برگربافقی

با معرفی شدن انواع معجزه , حال به این پرسش می رسیم که "آیا پيامبر اسلام معجزات پيشنهادی هم داشته ؟ اگر داشته پس چرا برخی از آیات قرآن به این نکته اشاره دارد که پيامبر , معجزه ای برای مردم نخواهد آورد؟"
برای نمونه قرآن می فرماید:
وَ ما مَنَعَنا أَنْ نُرْسِلَ بِالْآیاتِ إِﻻﱠ أَنْ كَذﱠبَ بِهَا الْأَوﱠلُونَ وَ آتَيْنا ثَمُودَ النﱠاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُوا بِها. 
"هيچ چيز ما را از فرستادن آیات و معجزات باز نداشت جز اینكه پيشينيان آن را تكذیب كردند.از جمله (ما به)قوم (ثمود ماده شترى دادیـم كـه روشـنگر )اذهان مردم(بود، امّا به آن ستم كردند و آن را كشتند." 
پاسخ را در قالب چند نکته مرور می کنيم:1ـ روشن است که مقصود از ممنوعيت معجزه در این آیات , معجزات درخواستی و پيشنهادی است . اما نه همه درخواستها بلکه پاسخ گویی به درخواستها و پيشنهاداتی بهانه جویانه و بی ثمر ممنوع شده است . شاهد آنکه خداوند برای نمونه به معجزه درخواستی قوم ثمود اشاره کرده است و با استناد به این داستان و بی ثمر بودن ارسال معجزه برای بهانه جویان ,فرستادن معجزه برای مشرکان قریش را نيز بيهوده برمی شمرد.به بيان دیگر این آیه می گوید: ما به قدر کافی معجزاتى را كه دليل بر راستگویی پيامبر است, فرستاده ایم. اما اگر قرار باشد کسانی با بهانه جویی بخواهند سرگرمی تازه ای برای خود بسازند و به معجزه همانند تماشای یک فيلم سينمایی بنگرند ,دیگر از معجزه خبری نخواهد بود.اما از کجا معلوم که این معجزات تاثيری در آنان نخواهد گذاشت؟پاسخ این که امتهاى گذشته )همانند قوم ثمود ( هم كه کاملاً شرایطى مشابه شما داشتند نيز چنين پيشنهادهاى بهانه جویانه اى كردند و پس از دیدن معجزه ایمان نياوردند. بنابراین خداوند در این آیه ارایه معجزه پيشنهادی را تنها برای بهانه جویان ممنوع کرده است و بس. 

منابع :سایت ویکی پدیا


ارسال شده در تاریخ : شنبه 6 دی 1393برچسب:, :: 22:56 :: توسط : امیر برگربافقی

دانشمندان امروزی جهان احتمالات را پالایش کرده‌اند از این رو ما به جای مشاهده همه حالت‌های ممکن، حالتی را می بینیم که از همه محتمل تر است. خروجی یک آزمایش مجموعه‌ای پیچیده از فرایندهای فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و کیهانی است که ممکن است به میلیون‌ها یا میلیاردها راه مختلف برود. با این وجود ما همیشه انتظار داریم نتایجی را مشاهده کنیم که بیشترین حد احتمالات را دارند.سیاری وقایع هستند که محتمل نیستند (احتمال وقوع شان بسیار بسیار ناچیز است) ولی ممکن هستند. اینکه هوای اتاق هم اکنون در مرکز اتاق فشرده و تبدیل به حبابی کوچک شود و کسانی که در اتاق نشسته‌اند خفه شوند ممکن است ولی محتمل نیست. خدای جهان، خدای احتمالات بیشینه است و قواعد علمی نیز تماماً بر همین اساس بنا شده‌اند ولی این خدا در مواردی نادر ممکن است به راه دیگری برود.1

منابع :1کتاب منطق فازی صفحه ۷۴- ۷۶ نوشته بارت کاسکو


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 1 دی 1393برچسب:, :: 15:41 :: توسط : امیر برگربافقی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان معجزه پیامبران و آدرس 124000.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: